WORDS OF MOUTH (WOM) SEBAGAI PENENTU KEPUTUSAN PEMBELIAN (SEBUAH STUDI LITERATUR)

Buchori Buchori

Abstract


The development of the increasingly competitive business world makes companies have to make efforts to carry out promotions in order to introduce their businesses and products to consumers in an effective way. Various promotional strategies have been implemented, there is one unique promotional strategy, and are still considered effective today. Worth of Mouth (WOM) is still considered an effective promotional strategy to increase consumer purchases. Consumers trust information from people who have experienced consuming a product more than advertisements. Various literature discussing the influence of WOM and purchasing decisions support the opinion that WOM is one of the determinants of consumer decisions in making purchases. This study aims to determine to analyze the effect of WOM on Consumer Purchasing Decisions. This study uses the literature study method to obtain a number of data in the form of previous research that is in accordance with the research topic. The results of this study indicate that WOM has an effect on purchasing decisions.

Perkembangan dunia bisnis yang semakin kompetitif membuat perusahaan harus berupaya melakukan promosi guna mengenalkan usaha dan produknya kepada konsumen dengan cara yang efektif. Berbagai strategi promosi yang telah dijalankan, terdapat satu strategi promosi yang unik, dan masih dianggap efektif hingga saat ini. Worth of Mouth (WOM) masih dianggap sebagai strategi promosi efektif untuk meningkatkan pembelian konsumen. Konsumen lebih percaya informasi dari orang yang memiliki pengalaman konsumsi suatu produk, dibanding iklan. Berbagai litaratur yang membahas pengaruh  WOM dan keputusan pembelian mendukung pendapat bahwa WOM merupakan salah satu penentu keputusan konsumen dalam melakukan pembelian. Penelitian bertujuan untuk mengetahui menganalisis pengaruh WOM terhadap Keputusan Pembelian Konsumen. Penelitian ini menggunakan metode studi literatur untuk mendapatkan sejumlah data berupa penelitian terdahulu yang sesuai dengan topik penelitian. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa WOM  berpengaruh terhadap keputusan pembelian.


Keywords


words of mouth; keputusan pembelian; studi literatur

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.31315/be.v18i2.5635

DOI (PDF): https://doi.org/10.31315/be.v18i2.5635.g3888

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Buchori Buchori

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.