PENGARUH KUALITAS PRODUK DAN KUALITAS PELAYANAN TERHADAP MINAT BELI ULANG D’FRESCO DONUT MELALUI KEPUASAN PELANGGAN SEBAGAI VARIABEL PEMEDIASI

Handayani Tri Wijayanti, Siti Almaidah

Abstract


The culinary business in Solo continues to grow along with the development of Solo City to become one of the tourist destinations in Indonesia. One of the culinary businesses that is growing is typical snacks of Solo City and present cakes. Currently, the most popular cakes include donuts. Changes in consumer tastes and market demands require companies to make innovative and creative efforts towards their products and marketing strategies. This study was intended to examine the effect of product quality and service quality on D'Fresco Donut repurchase interest through customer satisfaction as the mediating variable. The sample in this study amounted to 150 respondents. The sampling procedure uses accidental sampling. The analysis techniques used include: (1) descriptive analysis, (2) testing research instruments,  (3) classical assumption test, and (4) path analysis. The results showed that there was an effect of product quality and service quality on repurchase interest mediated by customer satisfaction. 


Bisnis kuliner di Kota Solo terus berkembang seiring dengan perkembangan Kota Solo menjadi salah satu tujuan wisata di Indonesia. Salah satu bisnis kuliner yang sedang berkembang adalah jajanan khas Kota Solo dan kue kekinian. Saat ini kue kekinian yang sedang digemari tersebut diantaranya adalah Donat. Perubahan selera konsumen dan permintaan pasar menuntut perusahaan untuk melakukan upaya inovatif dan kreatif terhadap produk dan strategi pemasarannya. Penelitian ini dimaksudkan untuk menguji tentang pengaruh kualitas produk dan kualitas pelayanan terhadap minat beli ulang D’Fresco Donut melalui kepuasan pelanggan sebagai varibel pemediasi. Sampel dalam penelitian ini berjumlah 150 responden. Prosedur pengambilan sampel menggunakan accidental sampling. Teknik analisis yang digunakan diantaranya: (1) analisis deskriptif, (2) pengujian instrumen penelitian, (3) uji asumsi klasik, dan (4) path analysis. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat pengaruh kualitas produk dan kualitas pelayanan terhadap minat beli ulang dengan dimediasi kepuasan pelanggan.


Keywords


kualitas produk; kualitas pelayanan; kepuasan pelanggan; minat beli ulang

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.31315/be.v18i2.5639

DOI (PDF): https://doi.org/10.31315/be.v18i2.5639.g3892

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Handayani Tri Wijayanti, Siti Almaidah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.