The Influence Of Leader Member Exchange On Innovative Work Behavior With Perceived Organizational Support As A Mediation Variable To Grand Keisha Yogyakarta Hotel Employees

Rr. Agidasyahna Winda Saleh, Ninik Probosari

Abstract


This abstract aims to investigate the influence of Leader Member Exchange (LMX) on innovative work behavior (IWB) with perceived organizational support (POS) as a mediating variable among employees of the Grand Keisha Hotel in Yogyakarta. The research problem focuses on the dynamics of the relationship between leaders and team members and how it influences the level of innovation in employee work behavior. The research method used was a survey with a questionnaire distributed to hotel employees. Data testing was carried out using statistical regression analysis techniques to measure the relationship between variables. The research results show that there is a significant positive relationship between LMX and IWB. In addition, POS also mediates the relationship between LMX and IWB. Thus, it can be concluded that the  existence of a good relationship between leaders and team members (LMX) and perceived organizational support (POS) encourage an increase in innovative work behavior of hotel employees. These results provide important implications for management in improving leadership interactions with team members as well as strengthening organizational support to encourage innovation in the work environment.


Full Text:

PDF

References


Arifin, R. (2021). Pengaruh Leader Member Exchange terhadap Innovative Work Behavior dengan Perceived Organizational Support sebagai Variabel Mediasi pada Karyawan Hotel Grand Keisha Yogyakarta. Jurnal Manajemen Perhotelan, 5(2), 45-58.

Cahyono, E., & Wijaya, K. (2020). Implementasi Program Pelatihan Kreativitas untuk Meningkatkan Inovasi Karyawan Hotel Grand Keisha Yogyakarta. Jurnal Manajemen Sumber Daya Manusia, 6(2), 55-68.

Dewi, R. K., & Perdana, A. (2018). Pengaruh LMX terhadap Motivasi Berinovasi: Studi Kasus di Hotel Bintang Lima. Jurnal Manajemen Hospitality, 14(3), 120-135.

Ibrahim, M., & Hidayat, B. (2016). Pengaruh Kepemimpinan Transformasional terhadap Kinerja Karyawan dengan Mediasi Dukungan Organisasi pada Industri Perhotelan. Jurnal Manajemen Strategi Bisnis, 9(2), 88-101.

Marpaung, A. B., & Raharja, A. (2012). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Perilaku Kerja Inovatif pada Karyawan Hotel Berbintang. Jurnal Manajemen Perubahan, 3(1), 25-40.

Prasetyo, H., & Raharjo, A. (2013). Peran Dukungan Organisasi terhadap Inovasi Karyawan Hotel: Fokus pada Perilaku Kerja Tim. Jurnal Inovasi Manajemen, 9(3), 70-85.

Pratama, D., & Santoso, F. (2019). Peran Kepemimpinan Adaptif dalam Mendorong Inovasi Tim pada Sektor Perhotelan. Jurnal Inovasi Organisasi, 11(1), 80-95.

Pratama, F., & Utami, S. (2020). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Perilaku Kerja Inovatif Karyawan Hotel Berbintang di Yogyakarta. Jurnal Manajemen Perhotelan Terapan,8(3), 75-88.

Putra, D. P., & Sari, M. A. (2019). Peran Dukungan Organisasi terhadap Hubungan antara Interaksi Pimpinan dan Karyawan dengan Tingkat Inovasi di Industri Perhotelan. Jurnal Sumber Daya Manusia dan Manajemen, 3(1), 20-35.

Santosa, D., & Wijaya, T. (2014). Pengaruh LMX terhadap IWB melalui POS sebagai Variabel Mediasi di Sektor Hospitality. Jurnal Bisnis dan Manajemen, 7(2), 55-70.

Saputra, A., & Indriani, S. (2017). Mediasi Dukungan Organisasi terhadap Hubungan antara Pimpinan dan Kinerja Karyawan pada Industri Perhotelan. Jurnal Manajemen Bisnis Terapan, 5(2), 40-55.

Sari, R., & Perdana, B. (2011). Analisis Pengaruh Interaksi Pimpinan dan Karyawan terhadap Kualitas Layanan di Industri Perhotelan. Jurnal Pemasaran Hospitalitas, 4(2), 80-95.

Setiawan, E., & Kusumo, A. (2012). Implementasi Strategi Kolaboratif antara Pimpinan dan Anggota Tim dalam Meningkatkan Kreativitas di Hotel Grand Keisha Yogyakarta. Jurnal Manajemen Strategis, 6(1), 30-45.

Setiawan, S., & Kusuma, A. (2013). Peran Hubungan Pimpinan dan Anggota Tim dalam Pengembangan Inovasi di Industri Perhotelan. Jurnal Manajemen Inovatif, 4(2), 70-85.

Suryadi, R., & Tanjung, L. A. (2017). Perceived Organizational Support dalam Meningkatkan Kinerja Karyawan Hotel Melalui Peningkatan Motivasi Kerja. Jurnal Ilmiah Manajemen dan Bisnis, 4(1), 30-45.

Susilo, D., & Kartika, E. (2014). Dampak Komunikasi Efektif antara Pimpinan dan Anggota Tim terhadap Produktivitas Kerja Karyawan Hotel. Jurnal Manajemen Komunikasi, 6(1), 15-30. Susilo, R. D., & Lestari, S. (2016). Peran Persepsi Dukungan Organisasi dalam Hubungan antara LMX dan Inovasi Karyawan. Jurnal Perilaku Organisasi, 8(1), 25-38.

Utomo, A. B., & Wibowo, R. (2015). Hubungan antara Interaksi Pimpinan dan Anggota Tim dengan Inovasi di Industri Layanan. Jurnal Manajemen Inovasi, 7(3), 50-65.

Wibowo, A., & Susanto, B. (2015). Analisis Interaksi Pimpinan dan Anggota Tim terhadap Kualitas Pelayanan di Hotel Grand Keisha Yogyakarta. Jurnal Manajemen Perhotelan, 11(4), 90- 105.

Wijaya, B., & Susanto, A. (2018). Strategi Pengembangan Hubungan antara Pimpinan dan Anggota Tim untuk Meningkatkan Kinerja Karyawan pada Industri Perhotelan. Jurnal Manajemen Bisnis, 12(2), 112-125.




DOI: https://doi.org/10.31315/jubir.v3i1.12030

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


    Contact Us:
  • Magister of Management
  • UPN "Veteran" Yogyakarta
  • Address : Jl. Padjadjaran, Condong Catur, Sleman DI Yogyakarta 55283
  • Phone : +62 274 486733
  • E-Mail : adminjubir@upnyk.ac.id